NASZE STRONY
Stowarzyszenie LGD Razem dla Radomki
W dolinie Radomki
Innowacyjna Radomka
E-Akademia
Papryka Przytycka
Mazowiecka Sieć

17 lat lgdkupuj swiadomie

Prezentujemy producentów i organizacje będących wystawcami na Targach Produktów Ekologicznych i Regionalnych Regionalia 2016: Centrum Dystrybucji i Przetwórstwa Rolnego w Przytyku

logoTargi Produktów Tradycyjnych i Ekologicznych „Regionalia” to kolejne wydarzenie w miesiącu kwietniu w którym LGD „Razem dla Radomki” wspólnie z partnerami uczestniczyło promując dziedzictwo kulturalne i kulinarne naszego obszaru. Podczas odbywającego w dniach 22-24 kwietnia 2016 r. w Warszawie wydarzenia, na gości odwiedzających nasze stoisko czekało wiele przepysznych produktów regionalnych. Zainteresowane osoby które odwiedziły nasze stoisk mogły spróbować dżemu z czerwonej papryki, miodów odmianowych, tradycyjnych wędlin i przetorów z papryki. Na stoisku prezentowaliśmy informacje o produkcie tradycyjnym „Papryce Przytyckiej” oraz Centrum Dystrybucji i Przetwórstwa Rolnego w Słowikowie, jedną z kluczowych inwestycji dla obszaru południowego Mazowsza, o której opowiada nam w wywiadzie – jej Prezes – Pan Andrzej Anasiak.

    W 2015 r. do użytku oddane zostało Centrum Dystrybucji i Przetwórstwa Rolnego w Przytyku, jedna z kluczowych inwestycji dla obszaru południowego Mazowsza. Jest to pierwsze tak zorganizowane miejsce handlu w tej części województwa, z którym rolnicy wiążą duże nadzieje związane z tworzeniem nowych rynków zbytu i możliwością uzyskiwania atrakcyjnych cen za swoje produkty. O tym jakie działania będzie podejmować ta nowa instytucja na mapie naszego województwa dowiemy się z rozmowy przeprowadzonej z Panem Andrzejem Anasiakiem – Prezesem Centrum Dystrybucji i Przetwórstwa Rolnego.

          andrzejanasiak

          Centrum Dystrybucji i Przetwórstwa Rolnego w gminie Przytyk to nowa instytucja na mapie województwa Mazowieckiego. Czy może nam Pan przybliżyć, jakie są główne kierunki i obszary działań, które będą Państwo podejmować?
          Centrum Dystrybucji i Przetwórstwa Rolnego (CDiPR) powstaje z myślą o producentach warzyw i owoców z terenu gminy Przytyk a także gmin ościennych. Zawsze powstanie inwestycji jest uwarunkowane potrzebami, tym razem te potrzeby dotyczą producentów warzyw i owoców. Jedno z zadań to zachęcanie producentów do konsolidacji i zawiązywania grup producenckich skupionych wokół CDiPR. Chcemy by było tu: centrum dystrybucji, centrum wsparcia produkcji i sprzedaży oraz centrum wiedzy i informacji.

            Czy planowane są kolejne inwestycje, rozbudowa istniejących obiektów na terenie Centrum?
            By zrealizować wspomniane cele, konieczne będą inwestycje. Takie też było założenie inwestora – gminy Przytyk. Dziś mamy zrealizowany etap przygotowania terenu skierowany na sprzedaż hurtową oraz zaplecze biurowe i szkoleniowe. Możemy powiedzieć, że bardzo istotny, ale mały fragment całości już jest. Pilna potrzeba to zaplecze magazynowe w skład, którego powinny wejść sortownia, pakownia, magazyn oraz chłodnia.

              Jakie szanse i korzyści nieść będzie CDiPR dla rolników z naszego regionu?
              Jesteśmy otwarci na współpracę zarówno z drobnym producentem posiadającym kilka tuneli upraw, z takim, którzy posiadają sto i więcej tuneli, a także prowadzącymi działalność handlową. Zbudowanie dużego centrum dystrybucji zapewni rolnikom zbyt towaru na miejscu, co przyczyni się do obniżenia kosztów po stronie producenta. To także szansa na pozyskanie nowych kierunków sprzedaży. Wymagający, poważny klient oczekuje dziś dużych partii towaru spełniających wymogi jakościowe, ilościowe i chce mieć pewność ciągłości dostaw. Jesteśmy przekonani, że to ważny czynnik kształtowania się cen papryki i innych warzyw. Będzie można w jakimś stopniu zabezpieczyć się przed nagłymi spadkami cen. Centrum wsparcia produkcji pomoże producentom korzystać ze szkoleń i czerpać z wiedzy od najlepszych specjalistów w tym także pracowników naukowych uczelni rolniczych i instytutów. W swojej działalności dystrybucyjnej chcemy zastosować najnowocześniejsze rozwiązania w procesie sortowania, konfekcjonowania i przechowywania oraz transportu towaru. Jesteśmy przekonani, że to będzie ogromna szansa i wsparcie dla producentów z naszego regionu.

                W jakich kierunkach upatruje Pan szanse dla rozwoju rolnictwa naszego regionu?
                To z pewnością pytanie towarzyszące każdemu z rolników. Co zasiać, co zasadzić, co pozwoli utrzymać rodzinę? Obrany przed laty kierunek upraw warzyw okazała się trafiony. By jednak sprostać wymaganiom rynkowym, których sami przecież oczekujemy, niezbędne jest wykonanie kilku kroków. Działania producentów owoców zwłaszcza jabłek, warzyw korzennych czy pomidora pokazują bardzo wyraźnie, że nie nieuniknione jest działania wspólne. Konsolidacja produkcji oparta o politykę wspólnych zakupów nasion i środków ochrony roślin, specjalizacja w produkcji zapewniająca jednorodność ilościową i jakościową to konieczne kierunki rozwoju. Potencjał rynku krajowego i zagranicznego jest ciągle duży, dla tych jednak, którzy spełniają oczekiwania jakościowe i ilościowe. Zwłaszcza możliwości eksportowe na kierunkach wymagających i jednocześnie dających zdecydowanie lepszą cenę. Nie zdobędzie się tego rynku na dużą skale w pojedynkę, nie zaistnieje tam nasz produkt, gdy nie spełnimy oczekiwań, o których mówimy: wielkość dostaw i jakość. CDiPR jest po to by pomóc rolnikom w realizacji tych oczekiwań.

                  Czy widzi Pan w tym dalszy rozwój produktu tradycyjnego „Papryka Przytycka ”?
                  Posiadanie w swojej ofercie produktu tradycyjnego to ogromny atut w ręku każdego producenta. Umiejętność skorzystania z tego atutu nie przychodzi jednak łatwo. Musimy pamiętać, że działalność naszą prowadzimy na obszarze, gdzie produkcja papryki pod osłonami jest największa w tej części Europy. Prawidłowe wykorzystanie tej marki to z pewnością jeden z elementów szansy na rozwój sprzedaży. Dziś rozpoznawalność produktu to droga do sukcesu dla producenta. Klienci, co raz częściej sięgają po produkty najwyższej jakości, nie zadawala nas bylejakości i przeciętność. Chcemy w CDiPR promować nasz produkt tradycyjny „Papryka Przytycka „ i będziemy się starali o to by w przyszłości pod tą marką sprzedana była papryka, jako produkt Premium.

                    Rozmawiał-Arkadiusz Ostrowski, Stowarzyszenie „Razem dla Radomki”

                    Category: Bez kategorii

                    Copyright by Paweł Słabik